Är granitbänkskivor verkligen så praktiska som folk säger?
Alltså, jag är så kluven just nu! Vi renoverar köket och jag var helt inställd på en granitbänkskiva. Det ser ju sjukt snyggt ut och verkar hålla i evigheter. Men nu har jag börjat höra om folk som klagar på att de är svåra att installera, supertunga och att vissa varianter suger åt sig fläckar. Har någon här haft problem med det? Jag vill ju inte lägga en förmögenhet på något som blir en mardröm att sköta.

Jag har haft granit i köket i tre år nu, och ärligt talat – jag skulle aldrig byta tillbaka till något annat. Visst, det var lite bökigt att få den på plats (fick hjälp av proffs), men sen har den varit helt fantastisk. Den tål värme, repor och ser fortfarande ny ut. Fläckar har aldrig varit ett problem, men jag valde en mörk variant. Om du är orolig för det, kolla in tätade alternativ. Kolla här för mer info: Bänkskivor i granit.

Jag fattar varför folk gillar granit, men för mig var det ett nej. Hade en i mitt gamla kök och ja, den var snygg, men jag tyckte den kändes för kall och hård. Tappar du ett glas? Glöm det, det går i tusen bitar direkt. Sen var jag tvungen att vara lite försiktig med syror, för vissa märken syntes efter ett tag. Men det är ju en smaksak – vissa älskar den robusta känslan, medan jag föredrar något lite mjukare och mer förlåtande.

Forumhopp:

Användare som bläddrar i denna tråd:
1 Gäst(er)

Är granitbänkskivor verkligen så praktiska som folk säger?0