Alltså, jag är kluven. Vi installerade en stenbänkskiva i köket för några månader sen, och visst – den är snygg och känns lyxig. Men jag blev inte riktigt förberedd på hur känslig den är! Minsta lilla citronstänk lämnar märken, och jag vågar knappt ställa ner varma grytor utan att få panik. Vi valde marmor för att det skulle vara tidlöst, men nu känns det mest som ett stressmoment. Har jag gjort ett misstag, eller finns det något sätt att hantera detta?
Ja, jag var där själv! Hade exakt samma problem med marmor, och jag kan säga direkt – det kräver lite mer omvårdnad än man tror. Jag löste det genom att behandla skivan regelbundet med impregnering och vara lite mer försiktig med sura saker. Men om du vill slippa oroa dig så mycket kan en skärbräda och grytunderlägg bli dina bästa vänner. Annars, om du vill byta i framtiden, kolla in Bänkskivor i sten i kvarts – ser ut som marmor men tål mycket mer!
Om jag ska vara ärlig tycker jag att folk stressar för mycket över stenbänkskivor. Visst, marmor är känsligt, men det är ju också en del av charmen! Det får en naturlig patina med åren. Personligen gillar jag det – det gör hemmet mer levande. Men om man vill ha en bänkskiva som ser exakt likadan ut år efter år kanske sten inte är rätt val. Jag tycker att man ska välja utifrån vad man faktiskt gillar, inte bara vad som anses vara ”praktiskt”.