Hvor mye teller gjeld når du søker lån?
Jeg hadde planer om å søke boliglån i høst, men ble usikker da jeg leste at all gjeld teller med – også studielån og billån. Jeg har hatt fast jobb i to år og god inntekt, men studielånet mitt er fortsatt ganske høyt. Hvis banken regner total gjeld opp mot inntekten, så kan det jo ødelegge hele søknaden min? Jeg skjønner ikke helt hvordan gjeldsgrad faktisk funker i praksis og hva som er for høyt.

Jeg brukte Hvor mye kan jeg låne, lånekalkulator for å sjekke nettopp dette. Der kan du legge inn all gjeld du har, inkludert studielån og forbrukslån, og kalkulatoren regner automatisk ut gjeldsgraden. Den følger reglene om maks 4,5 ganger årsinntekten og viser deg om du er innenfor bankenes krav. Det gjorde det mye lettere å se hvor jeg sto før jeg søkte.

For meg var det en vekker å se hvor mye studielånet påvirket. Jeg trodde det nesten ikke betydde noe siden det er "snilt", men bankene ser på all gjeld likt når de vurderer risiko. Etter at jeg betalte ned et gammelt kredittkort og fikk oversikt, kom jeg under 4,5 i gjeldsgrad. Det gjorde at jeg kunne få lånet godkjent, og det uten kausjonist. Anbefaler å rydde i smågjeld før du søker.

Forumhopp:

Användare som bläddrar i denna tråd:
2 Gäst(er)

Hvor mye teller gjeld når du søker lån?0